I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Polskie Towarzystwo Studiów Żydowskich, zwane dalej Towarzystwem jest stowarzyszeniem, działającym na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku ‒ Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz niniejszego Statutu.
§ 2
- Towarzystwo posiada osobowość prawną.
- Czas trwania Towarzystwa jest nieoznaczony.
§ 3
- Siedzibą Towarzystwa jest Miasto Kraków.
- Towarzystwo działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
§ 4
- Towarzystwo używa pieczęci z napisem: Polskie Towarzystwo Studiów Żydowskich.
- Towarzystwo może używać wyróżniającego znaku graficznego.
§ 5
Towarzystwo może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je, wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów obranych przez Towarzystwo lub dla samego Towarzystwa.
II. CELE I ZASADY DZIAŁANIA TOWARZYSTWA
§ 6
Celem Towarzystwa jest:
- prowadzenie, promocja i popularyzacja badań naukowych nad historią i kulturą Żydów, ze szczególnym uwzględnieniem dziejów Żydów w Polsce,
- współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami i towarzystwami o podobnym charakterze.
§ 7
- Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
- gromadzenie środków materialnych i finansowych pozwalających na realizację celów Towarzystwa;
- wydawanie monografii, periodyków i czasopism, w tym wydawanie czasopisma pod nazwą “Studia Judaica”;
- działalność wystawienniczą;
- organizację wykładów, odczytów szkoleń, seminariów, konferencji, kongresów, paneli dyskusyjnych i konkursów;
- organizowanie imprez kulturalnych i popularnonaukowych;
- prowadzenie i wspomaganie działalności badawczej i naukowej;
- współpracę z organami administracji publicznej oraz innymi instytucjami i podmiotami;
- nawiązywanie kontaktów i współpracę z krajowymi, międzynarodowymi oraz zagranicznymi organizacjami w zakresie celów Towarzystwa;
- Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub zbliżonym charakterze działania.
- Towarzystwo może prowadzić odpłatną działalność statutową.
- Towarzystwo może uczestniczyć w spółkach prawa handlowego oraz innych formach prawnych.
- Działalność Towarzystwa opiera się również na społecznej pracy jego członków.
III. MAJĄTEK I DOCHODY TOWARZYSTWA
§ 8
- Środki finansowe na realizację celów statutowych Towarzystwa i pokrycie kosztów jego działalności pochodzą z:
- składek członkowskich Towarzystwa,
- darowizn, spadków, zapisów i innego rodzaju przysporzeń majątkowych wniesionych przez osoby fizyczne, osoby prawne, instytucje nie posiadające osobowości prawnej, obywateli państw obcych lub ośrodki zagraniczne,
- dotacji i subwencji, środków funduszów publicznych, grantów oraz środków Unii Europejskiej,
- nieruchomości i ruchomości nabytych przez Towarzystwo,
- dywidend i zysków z akcji i udziałów,
- odsetek od lokat kapitałowych i papierów wartościowych pozyskanych przez Towarzystwo,
- przychodów z odpłatnej działalności statutowej
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- nawiązek sądowych,
- dochodów z działalności gospodarczej.
- O podjęciu działalności gospodarczej i jej przedmiocie decyduje Zarząd Towarzystwa w formie uchwały podjętej zwykłą większością głosów.
§ 9
- Dysponowanie środkami pochodzącymi ze źródeł wymienionych w § 8 pkt b winno uwzględniać życzenia ofiarodawców co do przeznaczenia przekazanych Towarzystwu sum pieniężnych lub środków rzeczowych.
- W przypadku niemożności wykorzystania z obiektywnych lub losowych przyczyn środków wskazanych na określony cel, kwota ta przekazywana jest na rzecz Towarzystwa i o jej przeznaczeniu decyduje Zarząd w formie uchwały.
§ 10
W przypadku powołania Towarzystwa do dziedziczenia, Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku wprost wyłącznie w sytuacji, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe. W innym przypadku Zarząd może złożyć jedynie oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, lub spadek odrzucić.
§ 11
Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca drugiego kwartału każdego roku. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki według zasad określonych przez Zarząd w ciągu 30 dni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu w poczet członków Towarzystwa.
§ 12
- Rokiem obrachunkowym Towarzystwa jest rok kalendarzowy.
- Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe w oparciu o zasady ustalone w odpowiednich przepisach obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej.
- Zgody Walnego Zgromadzenia wymagają następujące czynności związane z zarządem majątkiem Towarzystwa:
- nabycie, zbycie lub obciążenie nieruchomości,
- nabycie, zbycie lub objęcie udziałów lub akcji w spółce prawa handlowego,
- zaciągnięcie kredytu lub pożyczki przewyższającej kwotę 20.000,00 zł (słownie dwadzieścia tysięcy złotych),
- wynajęcie lub wydzierżawienie nieruchomości Towarzystwa na okres dłuższy niż 3 lata.
IV. CZŁONKOWIE TOWARZYSTWA, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 13
- Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków wspierających,
- członków honorowych.
- Członkami Towarzystwa mogą być obywatele Rzeczypospolitej Polskiej oraz cudzoziemcy.
§ 14
- Członkami zwyczajnymi mogą być osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawione praw publicznych.
- Cudzoziemcy, bez względu na miejsce zamieszkania, mogą być członkami Towarzystwa zgodnie z przepisami obowiązującymi obywateli polskich.
- Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne lub prawne, które dla realizacji celów Towarzystwa zadeklarują jego wsparcie materialne.
- Członkiem honorowym może zostać osoba szczególnie zasłużona dla Towarzystwa.
§ 15
- Kandydat na członka zwyczajnego Towarzystwa składa pisemną deklarację zawierającą oświadczenie o przystąpieniu i zobowiązanie do opłacania składek.
- O przyjęciu w poczet zwyczajnych członków Towarzystwa decyduje Zarząd w formie uchwały. O swojej decyzji Zarząd niezwłocznie powiadamia w formie pisemnej osobę zainteresowaną.
- Od decyzji odmownej zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania do Walnego Zgromadzenia, którego uchwała w tym przedmiocie jest ostateczna. Odwołanie należy wnieść w terminie jednego miesiąca od otrzymania pisemnej informacji o decyzji Zarządu.
§ 16
- Członek zwyczajny Towarzystwa ma w szczególności prawo do:
- uczestnictwa w Walnych Zgromadzeniach i brania udziału w głosowaniu,
- czynnego i biernego prawa wyborczego do organów Towarzystwa,
- zgłaszania do organów Towarzystwa wniosków i postulatów w sprawach związanych z jego działalnością i żądania informacji o sposobie ich załatwiania,
- korzystania z pomieszczenia i urządzeń Towarzystwa,
- uczestniczenia w spotkaniach i imprezach organizowanych przez Towarzystwo.
- Członek zwyczajny Towarzystwa jest zobowiązany:
- brać czynny udział w pracach Towarzystwa,
- przestrzegać postanowień Statutu oraz uchwał organów stowarzyszenia,
- regularnie opłacać składki członkowskie.
§ 17
- Ustanie członkostwa w Towarzystwie następuje wskutek:
- pisemnej rezygnacji z członkostwa, złożonej do Zarządu,
- śmierci członka będącego osobą fizyczną, utraty przez niego pełnej zdolności do czynności prawnych albo utraty praw publicznych,
- likwidacji członka będącego osobą prawną,
- wykluczenia.
- Wykluczenie członka następuje w przypadku:
- nieuzasadnionego zalegania z zapłatą składek przez okres dłuższy niż 24 miesiące,
- postępowania rażąco sprzecznego z niniejszym Statutem,
- postępowania, które dyskwalifikuje daną osobę jako członka Towarzystwa lub godzi w dobre imię Towarzystwa,
- działania na szkodę Towarzystwa.
- O wykluczeniu decyduje Zarząd w formie uchwały. Przed podjęciem uchwały Zarząd umożliwia członkowi złożenie wyjaśnień na piśmie lub osobiście na posiedzeniu Zarządu. O treści uchwały Zarząd powiadamia pisemnie zainteresowanego.
- Ustanie członkostwa z przyczyn określonych w pkt. 1 lit. a), b) i c) stwierdza Zarząd w formie uchwały, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
- Od uchwał Zarządu, o których mowa w ust. 3 i 4, przysługuje zainteresowanemu odwołanie do Komisji Rewizyjnej w terminie jednego miesiąca od pisemnego powiadomienia o treści uchwały. Uchwała Komisji Rewizyjnej jest ostateczna.
§ 18
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna bez względu na jej miejsce zamieszkania i siedzibę w kraju lub za granicą, która za swoją zgodą zostanie przyjęta do Towarzystwa na mocy uchwały Zarządu za okazaną pomoc w realizacji jego celów po złożeniu deklaracji oraz oświadczenia o zakresie deklarowanej pomocy na rzecz Towarzystwa.
- Członek wspierający opłaca składkę członkowską w zadeklarowanej przez siebie wysokości.
- Skreślenie z listy członków następuje zgodnie z § 17.
§ 19
- Członkiem honorowym może być każda osoba fizyczna, bez względu na jej miejsce zamieszkania, której tę godność nada Walne Zgromadzenie za szczególne zasługi dla Towarzystwa.
- Nadanie członkowi zwyczajnemu Towarzystwa godności członka honorowego, nie powoduje utraty przez niego praw i obowiązków jako członka zwyczajnego, z wyłączeniem obowiązku płacenia składek.
- Walne Zgromadzenie może odebrać godność członka honorowego w wypadkach określonych w § 17 ust. 2 lit. b, c i d.
§ 20
Członkowie wspierający i honorowi mają prawo uczestnictwa w pracach i imprezach organizowanych przez Towarzystwo, ale nie posiadają czynnego ani biernego prawa wyborczego. Uczestniczą w Walnym Zgromadzeniu z głosem doradczym.
V. ORGANY TOWARZYSTWA
§ 21
Organami Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- Sąd Polubowny.
§ 22
- Wyboru Zarządu i Komisji Rewizyjnej dokonuje Walne Zgromadzenie spośród członków Towarzystwa w głosowaniu tajnym. Walne Zgromadzenie może zarządzić głosowanie jawne.
- Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej są wybierani na czteroletnią kadencję.
- Mandat członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej wygasa przed upływem kadencji z powodu:
- ustania członkostwa w Towarzystwie,
- pisemnej rezygnacji,
- odwołania przez Walne Zgromadzenie uchwałą podjętą większością 2/3 głosów.
§ 23
- Uchwały wszystkich organów Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków organów, o ile Statut nie stanowi inaczej.
Walne Zgromadzenie
§ 24
- Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zgromadzenie, które może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest na podstawie uchwały Zarządu, raz na cztery lata.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Prezes Zarządu według własnego uznania, albo na wniosek Komisji Rewizyjnej lub 1/4 liczby wszystkich członków Towarzystwa.
- Zarząd zawiadamia członków Towarzystwa o terminie i proponowanym porządku obrad Walnego Zgromadzenia przynajmniej na dwa tygodnie przed jego terminem za pomocą poczty elektronicznej. W sytuacji braku wskazania adresu elektronicznego przez członka – listem poleconym, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Wobec członka Walnego Zgromadzenia, który wskaże adres elektroniczny jako adres dla doręczeń, korespondencję skierowaną zgodnie z powyższą informacją członka, w razie braku potwierdzenia jej otrzymania, uznaje się za doręczoną prawidłowo najpóźniej z upływem 7 dni od dnia transmisji danych.
- Do zawiadomienia o zwołaniu Walnego Zgromadzenia dołącza się proponowany porządek obrad.
- Jeżeli w pierwszym terminie w Walnym Zgromadzeniu nie uczestniczy co najmniej połowa członków Towarzystwa, wówczas w drugim terminie posiedzenia jest ono władne do podejmowania uchwał odpowiednią większością głosów niezależnie od liczby osób obecnych na posiedzeniu, jeżeli wszyscy członkowie Towarzystwa zostali prawidłowo o nim zawiadomieni.
- Drugi termin powinien być podany w zawiadomieniu o posiedzeniu i nie może być wyznaczony wcześniej niż po upływie 15 minut po pierwszym terminie.
§ 25
- Do kompetencji Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia w szczególności należy:
- uchwalanie planów działalności merytorycznej i finansowej Towarzystwa,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania z czteroletniej działalności Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z czteroletniej działalności merytorycznej i finansowej Zarządu oraz za okres działalności minionej kadencji,
- udzielanie absolutorium Zarządowi, po rozpatrzeniu wniosków Komisji Rewizyjnej,
- wybór członków Zarządu,
- wybór członków Komisji Rewizyjnej,
- ustalanie wysokości składek członkowskich,
- Zmiana Statutu Towarzystwa.
- podjęcie uchwały w sprawie likwidacji Towarzystwa i przeznaczenia jego majątku,
- podejmowanie uchwał w przypadkach określonych niniejszym Statutem oraz w innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji pozostałych organów Towarzystwa.
- Walne Zgromadzenie obraduje według ustalonego porządku obrad. Proponowany porządek obrad może być przez Walne Zgromadzenie zmieniony lub poszerzony. Porządek obrad nie może być poszerzony o punkty dotyczące zmiany Statutu lub likwidacji Towarzystwa.
- Walne Zgromadzenie po otwarciu go przez Prezesa Zarządu wybiera Przewodniczącego Zgromadzenia, a na jego wniosek Sekretarza.
Zarząd Towarzystwa
§ 26
- Zarząd składa się z pięciu do dziewięciu członków.
- Zarząd wybiera ze swego grona Prezesa, Wiceprezesa, Sekretarza i Skarbnika.
- Prezes Zarządu kieruje pracami Zarządu. W razie jego nieobecności zastępuje go wiceprezes lub wskazany uchwałą Zarządu członek Zarządu.
§ 27
- Zarząd Towarzystwa kieruje działalnością Towarzystwa oraz reprezentuje Towarzystwo na zewnątrz.
- Swoje zadania Zarząd zobowiązany jest wykonywać z należytą starannością przy ścisłym przestrzeganiu przepisów prawa, postanowień niniejszego Statutu i uchwał powziętych przez Walne Zgromadzenie.
§ 28
- Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej raz na pół roku.
- Prezes Zarządu może zwołać dodatkowe posiedzenie Zarządu.
- O terminie dodatkowego posiedzenia Zarządu Prezes Zarządu zawiadamia jego członków co najmniej na trzy dni przed planowanym posiedzeniem.
- Posiedzenia Zarządu mogą odbywać się w formie telekonferencji, zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną; tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 1422 .
§ 29
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- W przypadku równości głosów decydujący jest głos Prezesa.
- Przy głosowaniu uchwał dopuszcza się wykorzystanie środków elektronicznych, zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną; tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 1422.
§ 30
- Oświadczenia woli w imieniu Towarzystwa składa Prezes Zarządu jednoosobowo lub dwaj członkowie Zarządu działający łącznie, w tym Wiceprezes, Sekretarz lub Skarbnik.
- W sprawach przekraczających kwotę 20.000 złotych (słownie: dwudziestu tysięcy złotych) konieczne jest współdziałanie dwóch członków Zarządu działających łącznie w tym Prezesa lub Wiceprezesa Zarządu.
- Zarząd może w drodze uchwały ustanawiać pełnomocników do załatwiania konkretnych spraw.
§ 31
Do szczegółowego zakresu działania Zarządu należy:
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
- opracowywanie wieloletnich i rocznych planów działania Towarzystwa,
- sporządzania sprawozdań finansowych oraz z działalności merytorycznej Towarzystwa,
- zarząd majątkiem Towarzystwa,
- przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów,
- zaciąganie zobowiązań, zawieranie umów,
- kierowanie bieżącą działalnością Towarzystwa i ponoszenie odpowiedzialności za realizację jego celów Statutowych,
- organizowanie i nadzorowanie działalności gospodarczej Towarzystwa,
- ustalanie zasad wynagradzania pracowników Towarzystwa
- nadawanie członkostwa honorowego Towarzystwa,
- podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia do innych organizacji,
- przyjmowanie nowych członków.
- zwalnianie członka Towarzystwa w uzasadnionych przypadkach z obowiązku opłacania składek członkowskich na okres maksymalnie 2 lat
§ 32
- Do zadań Prezesa Zarządu należy, w szczególności prowadzenie bieżących prac Towarzystwa, organizowanie prac Zarządu i wykonywanie jego uchwał.
- Prezes Zarządu jest zwierzchnikiem pracowników Towarzystwa.
§ 33
- Zarząd może zatrudniać pracowników administracyjnych i finansowych w ramach realizowania celów Statutowych Towarzystwa.
- Zarząd może zatrudniać także innych pracowników dla realizowania celów Statutowych .
- Zarząd może powoływać zespoły doradcze.
- Zarząd powołuje i odwołuje redaktora naczelnego czasopisma “Studia Judaica” oraz redaktorów innych periodyków i serii wydawniczych.
§ 34
- Członkostwo w Zarządzie wygasa z chwilą śmierci, rezygnacji lub odwołania członka Zarządu.
- Rezygnacja członka Zarządu wymaga formy pisemnej.
- Odwołanie członka Zarządu następuje w przypadku:
- choroby powodującej trwałą niezdolność do sprawowania funkcji,
- nienależytego wypełniania powierzonej funkcji,
- istotnego naruszenia postanowień niniejszego Statutu,
- zaistnienia przyczyn innych niż wymienione powyżej, jeżeli uniemożliwiają one należyte wypełnianie funkcji lub gdy członek Zarządu swoim postępowaniem naraża dobre imię Towarzystwa,
- działania na szkodę Towarzystwa.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Zarządu przed upływem kadencji
Zarząd w drodze uchwały uzupełni skład na okres do upływu kadencji.
Komisja Rewizyjna
§ 35
- Komisja Rewizyjna jest organem o uprawnieniach kontrolnych i nadzorczych.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech do pięciu członków
- Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona Przewodniczącego.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzenie co najmniej raz w roku kontroli merytorycznej i finansowej działalności zarządu,
- składanie sprawozdań na Walnym Zgromadzeniu i zgłaszanie wniosków w przedmiocie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- przedstawianie Zarządowi protokołów pokontrolnych wraz z wnioskami,
- prowadzenie okresowych kontroli opłacania składek członkowskich,
- składanie wniosku o zwołanie Walnego Zgromadzenia.
- Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być osoby będące członkami Zarządu.
§ 36
- Członkostwo w Komisji Rewizyjnej wygasa z chwilą śmierci, rezygnacji lub odwołania członka Komisji Rewizyjnej.
- Rezygnacja członka Komisji Rewizyjnej wymaga formy pisemnej.
- Odwołanie członka Komisji Rewizyjnej następuje w przypadku:
- choroby powodującej trwałą niezdolność do sprawowania funkcji;
- nienależytego wypełniania powierzonej funkcji;
- istotnego naruszenia postanowień niniejszego Statutu;
- zaistnienia przyczyn innych niż wymienione powyżej, jeżeli uniemożliwiają one należyte wypełnianie funkcji lub gdy członek Komisji rewizyjnej swoim postępowaniem naraża dobre imię Towarzystwa,
- działania na szkodę Towarzystwa.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Komisji Rewizyjnej przed upływem kadencji Komisja Rewizyjna w drodze uchwały uzupełni skład na okres do upływu kadencji.
§ 37
Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo uczestnictwa z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu .
VI. ROZSTRZYGANIE SPORÓW
§ 38
- Spory między członkami, wynikające z działalności Towarzystwa, rozstrzyga Sąd Polubowny. Każda ze stron spornych wybiera z pomiędzy członków Towarzystwa Sędziego. Sędziowie zaś wybierają Przewodniczącego Sądu Polubownego.
- Sąd Polubowny rozpatruje i rozstrzyga sprawy członków Towarzystwa w zakresie:
- naruszenia przez członków Towarzystwa obowiązków wynikających ze Statutu i uchwał organów Towarzystwa,
- sporów powstałych między członkami Towarzystwa na tle praw i obowiązków wynikających z ich przynależności do Towarzystwa,
- wnoszonych skarg i zażaleń na członków Towarzystwa.
- Sąd Polubowny może orzec następujące kary:
- upomnienie,
- karę finansową do 5-krotnej wysokości składki członkowskiej,
- wykluczenia członka z Towarzystwa.
- Od orzeczenia Sądu Polubownego przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia złożone za pośrednictwem Zarządu w terminie 30 dni od daty doręczenia odpisu orzeczenia. Decyzja Walnego Zgromadzenia jest ostateczna.
VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Zmiana nazwy, celu, statutu Towarzystwa
§ 39
- Zmiana celu Stowarzyszenia i jego nazwy może nastąpić wyłącznie na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia powziętej większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Towarzystwa.
- Zmiana Statutu wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia Towarzystwa.
Likwidacja Towarzystwa
§ 40
- Towarzystwo może być rozwiązane na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia powziętej większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Towarzystwa.
- Likwidatorami Towarzystwa są członkowie Zarządu, jeśli Walne Zgromadzenie nie wyznaczy innych likwidatorów.
- Likwidatorzy podejmą czynności niezbędne dla zakończenia działalności Towarzystwa, a w szczególności zakończą jej bieżące sprawy; ściągną wierzytelności i wypełnią zobowiązania. Wynagrodzenie likwidatorów obciąża majątek Towarzystwa.
- W granicach czynności wymienionych w ust. 3 likwidatorzy mają prawo reprezentowania Towarzystwa. Rozporządzenie majątkiem nieruchomym Towarzystwa wymaga zgody wszystkich likwidatorów.
- Pozostały po likwidacji majątek towarzystwa zostaje podzielony zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia.
- Księgi i dokumenty po zakończeniu postępowania likwidacyjnego Towarzystwa zostaną złożone w jednostce, która przejmie majątek pozostały po likwidacji Towarzystwa.